Lite oplanerad racervård

Jag hade bara tänkt att utföra lite service av lillracern men den stod så rackarns bekvämt på MC-lyften jag fixade till så det blev lite mer pill.

Jag strippade av mycket av den riktigt matta plasten som tvättades och behandlades. Avgassystemet maskinborstades och lackades, stödbenen likaså. Metalldelarna fick sig en omgång polering med Autosol.

Nu är nya servicedelarna bytta och resten på plats och under provkörning så spinner den förnöjsamt.

Luftfiltret var dock restnoterat och jag ska även kosta på ett nytt batteri då det gamla har gjort sitt. Så en liten omgång till blir det innan den är riiiicktigt klar.

MC-Lyft och service

Lill-racern går väl inte så himla många mil per säsong men den börjar ju få några år på nacken (enligt bloggen köpte jag den visst begagnad 2010). Drivremmar m.m. har ju en tendens att bli lite torra och trötta med tiden så jag har gett mig på en lite större service.

För att slippa hasa omkring på golvet fick det dock bli en liten oppfinning först.

Om man nu har en billyft så kan man väl tillverka en fästplatta till stödbeben så blir det ju en MC-lyft också. Väldigt mycket trevligare att kunna sitta på mekarstolen för herrn.

När kåpor var bortplockade passade jag även på att ge den en rejäl motortvätt och det var ingen högfärd precis. Åkte bort en hel del mög där.

Nu blir det att sätta sig och beställa hem lite reservdelar så det blir en fortsättning på övningen.

Sittplatsvård

Den lilla grillplatsen vi har nere vid tomthörnan har blivit lite väderbiten. Enligt bloggen har vi haft den sedan 2005 så det kanske inte är så konstigt att den blivit lite trött efter 21 år.

Det blev därför lite fix idag för att rusta upp sittbänkarna så nu kan vi grilla kôrv ett tag till.

Mobillyft – del 3

Idag har luften inte haft så bråttom så jag har passat på att sprutlackera lyften.

Jag tog en omgång med det gamla kedjeblocket också med tvätt och infettning samt lite ny färg på lyftkroken.

Det verkar dock dra ihop sig till lite regn så den får stå under lite skydd tills imorgon och torka färdigt så ska jag ska montera tillbaka hjulen och färdigställa den.

* * *

Alla delar för denna serie på bloggen (länk).

Det stora fönsterbytet – del 1

Vi har länge pratat om att rusta upp fastigheten med nya fönster men det har liksom inte blivit av. Nu måste vi ta tag i det för skicket på de mest utsatta är minst sagt bedrövligt dåligt…

.

Efter lite funderingar på vilket utförande vi vill ha och prisjämförelse mellan några olika tillverkare så slog vi ikväll till på en beställning av 7 av fastighetens 12 fönster som ska bytas. Det kan vara lagom att dela upp arbetet och investeringen på två säsonger tänker jag.

I sommar går vi alltså igång med bytet om allt går som planerat.

* * *

Alla delar för denna serie på bloggen (länk).

Mobillyft – del 1

Jag har varit i oppfinningsverkstan idag.

Jag skaffade ju en elvinschlyft i vintras och då blev det gamla kedjeblocket över. Så varför ska det ligga och skräpa och varför ska den gamla stabila gungställningen ligga bakom ladan för?

Måste vara bättre att para ihop dom och göra en mobillyft för utomhusbruk istället. En tingest som går att montera ihop och isär med fyra skruvar.

Har kommit en bra bit på väg idag. Slipat färg och ytrost samt kapat bort onödiga detaljer. Tillverkat fästplattor till luftgummihjul och svetsat dem på plats. En omgång rostskyddsprimer åkte på.

Nästa pass blir att provmontera den och testa så allt funkar. Sedan på med lackfärg.

* * *

Alla delar för denna serie på bloggen (länk).

Grattis Vilma!

Ja, då har även skruttan gått och blivit myndig. 18 år!

Vi har flaggat för Vilma idag och i morse blev det både paketöppning och en go’frukost. Ikväll blir det bestämt något smarrigt att äta som sig bör.

Bloggens Grattis-serie sedan skruttan (Pärtan) föddes avslutas härmed även för henne:
Grattis Vilma

Motsvarande serie för Julia (Ärtan):
Grattis Julia

Det gick alltså att plåga dem med kameran ända till respektive myndighetsdag… 😀