Mobillyft – del 3

Idag har luften inte haft så bråttom så jag har passat på att sprutlackera lyften.

Jag tog en omgång med det gamla kedjeblocket också med tvätt och infettning samt lite ny färg på lyftkroken.

Det verkar dock dra ihop sig till lite regn så den får stå under lite skydd tills imorgon och torka färdigt så ska jag ska montera tillbaka hjulen och färdigställa den.

* * *

Alla delar för denna serie på bloggen (länk).

Mobillyft – del 1

Jag har varit i oppfinningsverkstan idag.

Jag skaffade ju en elvinschlyft i vintras och då blev det gamla kedjeblocket över. Så varför ska det ligga och skräpa och varför ska den gamla stabila gungställningen ligga bakom ladan för?

Måste vara bättre att para ihop dom och göra en mobillyft för utomhusbruk istället. En tingest som går att montera ihop och isär med fyra skruvar.

Har kommit en bra bit på väg idag. Slipat färg och ytrost samt kapat bort onödiga detaljer. Tillverkat fästplattor till luftgummihjul och svetsat dem på plats. En omgång rostskyddsprimer åkte på.

Nästa pass blir att provmontera den och testa så allt funkar. Sedan på med lackfärg.

* * *

Alla delar för denna serie på bloggen (länk).